Jag vill skapa ett sammanhang i min undervisning, där man tydligt kan se strukturen i lektionerna. Att det finns en inledning och en avslutning. Att eleven vet vad som kommer härnäst. Att eleven vet vad de har klarat och, självklart, var de är just nu.
Jag behöver hjälp med att se vilka verktyg som är användbara, och faktiskt vilka som INTE är det. Jag tror nämligen att man ska använda verktyg där man ser någon nytta med dem. Där de inte är till någon hjälp eller tillför något vill jag inte heller använda dem. Jag skulle vilja ha möjligheter att dokumentera och och följa elevernas utveckling digitalt. Finns det någon som jobbar så, hur isåfall? Jag vill gärna ha kontakt med lärare i svenska och sva med samma funderingar, och självklart även med de som har provat och vill dela med sig av sina erfarenheter. Mitt mål i kursen är alltså:
- Sätt att koppla LGR11:s kursmål till verkligheten, via matriser eller digitalt? Om digitalt, hur?
- Formativ bedömning, hur gör ni? Vill ha tips på nya idéer och tänk.
Hej
SvaraRaderaDet var ett bra mål - att hitta vilka som inte är bra. Det låter som en bra tanke. Jag tänker att det aldrig är fel att välja bort också. Det ska jag nog ta till mig tänker jag. Ibland blir det så lätt att man hoppar på något utan att reflektera över hur det ska användas.
Det går väl alltid att använda digitala matriser också tänker jag. Det fanns något verktyg som hette trello.com där man kunde göra planer. Det kanske är ett bra sätt att göra matriser. Jag har en lärplattform där jag arbetar men om man inte har det kanske det är ett stöd
Lycka till,
Camilla