Jag arbetar mycket med matriser i svenska, för att tydliggöra mål och nivåer. Här är min senaste skapelse, gällande noveller. Jag tar gärna emot kritik och nytänkande. Är det här ett bra sätt att göra? Hur gör ni matriser? Hur tydliggör ni vad en viss nivå innebär?
Berättande text, novell
L
Ä
S
F
Ö
R
S
T
Å
E
L
S
E
|
Uppfyller inte kunskapsmålen
|
Genom att göra enkla
sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling
till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande
läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling
till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling
till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket
god läsförståelse.
|
|
Detta visar du genom....
|
|||||
|
Att du förstår och kan redogöra för vad texten
handlar om på ett övergripande plan.
|
Att du förstår och kan redogöra vad texten handlar om.
Att du ser var och när texten utspelar sig.
Att du kan se skillnad på olika textgenrer.
|
Att du förstår och ingående kan redogöra vad texten handlar om.
Att du ser var och när texten utspelar sig.
Att du kan se skillnad på olika textgenrer och även
beskriva vad som skiljer dem åt.
|
B
U
D
S
K
A
P
|
Uppfyller inte kunskapsmålen
|
¨
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika
livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika
livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt
väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt
framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika
livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan
läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
|
|
|
|
|
|
|
Att du har förmågan att se vad författaren vill
förmedla med sin text.
|
Att du har förmågan att se vad författaren vill
förmedla med sin text, även om det inte är direkt uttalat i texten.
|
Att du har förmågan att se vad författaren vill
förmedla med sin text, och att du kan resonera kring olika budskap som är
dolda i texten.
|
S
P
R
Å
K
L
I
G
N
O
R
M
|
Uppfyller inte kunskapsmålen
|
Eleven kan skriva olika slags texter med viss
språklig variation, enkel textbindning samt i
huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och
strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt
god språklig variation, utvecklad textbindning samt
relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga
normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med god
språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
|
Detta visar du genom att...
|
|||||
|
Att du skriver en sammanhängade text.
Att du i de flesta fall använder gällande
skrivregler.
Att du inte gör stavfel som stör förståelsen.
|
Att du skriver en text med tydlig röd tråd.
Att du kan använda skrivregler på ett bra sätt.
Att du enbart gör ett fåtal stavfel.
Att du använder ord som passar in i texttypen.
|
Att du använder dig av en avancerad och välvald
disposition i texten.
Att du obehindrat använder dig av skrivregler och
stavar korrekt.
Att du använder ord och uttryck som är väl anpassade
till texttypen.
|
G
E
S
T
A
L
T
N
I
N
G
|
Uppfyller inte kunskapsmålen
|
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla
gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel
uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade
gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med
relativt komplex uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade
gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex
uppbyggnad.
|
Detta visar du genom att.....
|
||||
|
Texten är begriplig och redovisar händelser mer än
upplevelser.
Texten innehåller enkla gestaltande beskrivningar.
Texten är huvudsakligen anpassad efter
novellens typiska uppbyggnad.
|
Texten är begriplig och förmedlar upplevelser och
reflekterar kring dem. Texten innehåller utvecklade
gestaltande beskrivningar
Texten är väl anpassad efter novellens typiska
uppbyggnad.
|
Texten är väl utvecklad och förmedlar, värderar och
tolkar upplevelser. Texten innehåller väl utvecklade gestaltande beskrivningar
Texten är mycket väl anpassad efter novellens
typiska uppbyggnad.
|
R
E
S
P
O
N
S
|
Uppfyller inte
kunskapsmålen
|
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt |
Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett relativt väl fungerande sätt. |
Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt. |
Detta visar du genom att.... |
||||
|
Du kan ge respons på en
annan elevs arbete och komma med förslag på förbättringar.
Du visar att du själv kan
ta till dig av respons och förändra och förbättra din text.
|
Du kan ge väl utvecklad
respons på en annan elevs arbete och på ett tydligt sätt hjälpa till att
förbättra texten.
Du visar att du själv kan
ta till dig av respons och förbättra din text.
|
Du kan ge väl utvecklad
respons på en annan elevs arbete och på ett tydligt sätt hjälpa till att
förbättra texten.
Du visar att du själv kan
ta till dig av respons och förbättra din text.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar