Vilka är vi?

Vi är två lärare på Berzeliusskolans högstadium i Linköping som har bestämt oss för att arbeta för att förändra och förbättra vår pedagogik och vårt arbetssätt. Detta gör vi främst genom att samarbeta kring eleverna och i våra ämnen. Vi försöker se beröringspunkter i ämnena och arbeta för att eleverna ska se större sammanhang i undervisningen. Här kan du läsa mer om oss och vårt arbete för att skapa bra förutsättningar för eleverna.

torsdag 18 juni 2015

Lugnet före semestern!

När eleverna har lämnat skolan för läsåret och man får tid att efterarbeta och utvärdera, fixa, planera och tänka framåt njuter jag. Det blir liksom ett lugn före den efterlängtade semestern som jag behöver för att varva ner i lagom tempo.
  Det känns skönt att veta att man ligger i fas inför hösten! Det är ett sätt för mig att faktiskt kunna njuta av semestern till fullo.
  Första arbetsområdet för terminen är i det närmaste klart. Papper är utrensade. Elevmaterial är förberett. Skrivbordet är välstädat och avtorkat. Sammanställningar och upplägg på mina ansvarsområden finns planerade. Provschema är klart och väntar på att fyllas på. Kaffemuggar är diskade. Mailen är inställt på autosvar och jag ska strax logga ut och gå hem.
  Inget "hänger över" mig. Jag är klar och jag har koll på vad som ska hända när vi drar igång igen. Jag är förberedd. Det gillar jag.
  I augusti väntar ett nytt läsår och nya tag. Mina sjuor är då åttor. Jag ser fram emot det!

Trevlig sommar!

///Ida Lenneman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar