Vilka är vi?

Vi är två lärare på Berzeliusskolans högstadium i Linköping som har bestämt oss för att arbeta för att förändra och förbättra vår pedagogik och vårt arbetssätt. Detta gör vi främst genom att samarbeta kring eleverna och i våra ämnen. Vi försöker se beröringspunkter i ämnena och arbeta för att eleverna ska se större sammanhang i undervisningen. Här kan du läsa mer om oss och vårt arbete för att skapa bra förutsättningar för eleverna.

söndag 13 april 2014

Att lära av varandra - ett litet inlägg

Idag tänker jag på hur viktigt det är att vara prestigelös i skolan (och i livet), men samtidigt på hur svårt det är. Jag har fantastiskt duktiga kollegor, som jag lär mig massor av varje dag. Detta har jag dock fått jobba mycket på, att acceptera att jag faktiskt inte är duktig på allt. Däremot på något.
De som inte förstår det här, kommer inte heller att utvecklas i sitt yrke, men faktiskt inte heller i sitt liv. DU kan lära någon av ALLA. Det är faktiskt sant. Lärare lär sig av elever, elever lär sig av lärare, lärare lär sig av lärare och elever lär sig av elever. Det kollegiala lärandet måste finnas överallt, inte bara i skolans lärarrum. När jag planerar en lektion så ser jag alltid till att lägga in tre delar: lärarlett lärande, elevlett lärande och eget lärande. Det blir inte bara högre kvalitet på undervisningen, utan också väldigt mycket roligare. Det är minst lika viktigt som att eleven ska lyssna, tala och skriva.

Ge ALLA chansen att lära av ALLA. Då kommer du längst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar