Vilka är vi?

Vi är två lärare på Berzeliusskolans högstadium i Linköping som har bestämt oss för att arbeta för att förändra och förbättra vår pedagogik och vårt arbetssätt. Detta gör vi främst genom att samarbeta kring eleverna och i våra ämnen. Vi försöker se beröringspunkter i ämnena och arbeta för att eleverna ska se större sammanhang i undervisningen. Här kan du läsa mer om oss och vårt arbete för att skapa bra förutsättningar för eleverna.

fredag 4 april 2014

Etik och Moral

Just nu håller vi på med Etik och Moral och det fångar verkligen elevernas intresse. De kommer att få möta varandra i debatter utifrån ett givet etiskt dilemma. Förberedelserna pågår för fullt och vi använder för första gången de bärbara datorerna som vi köpt i till arbetslaget. WOW!! Vilket lyft!

För mig var den största oron att det skulle strula med datorerna, men det har vi sluppit. Istället har jag kunnat följa hela arbetsprocessen och verkligen sett eleverna jobba och kunnat ge dem vägledning när det gäller att söka information och utmana dem när de fastnar lite för mycket på ytan. De har utgått från några etiska modeller och fått centrala begrepp som de ska visa att de kan använda i sina debatter.Trots att de sitter i små grupper och jobbar och såklart diskuterar så har arbetsklimatet varit suveränt bra. Det skulle lätt kunna bli rörigt när man gör så här, men elevernas fokus på själva uppgiften är så stort så det blir det inte. Jag ser verkligen fram emot nästa vecka då de ska debattera!

Just den här kursen tycker jag om eftersom eleverna får jobba mycket med sig själva. Vem är jag? Varför tycker jag som jag tycker? Kan jag alltså välja? Konsekvenser? Ja...alla såna här frågor väcker verkligen tankar hos dem och man nästan ser hur de tänker! De ställer många frågor till mig om vad jag tycker och tänker och det blir många spännande diskussioner. Eftersom jag har elever från olika kulturell och religiös bakgrund blir det extra spännande ibland!

Förmågan att ta ställning, lyssna på andra och eventuellt omvärdera det man tyckte först, att argumentera och resonera och se saker ur olika perspektiv och att vara källkritisk....det är det vi jobbar med nu och jag vet att eleverna kommer att ha nytta av det oavsett vad de gör sen.

///Ida Lenneman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar