Vilka är vi?

Vi är två lärare på Berzeliusskolans högstadium i Linköping som har bestämt oss för att arbeta för att förändra och förbättra vår pedagogik och vårt arbetssätt. Detta gör vi främst genom att samarbeta kring eleverna och i våra ämnen. Vi försöker se beröringspunkter i ämnena och arbeta för att eleverna ska se större sammanhang i undervisningen. Här kan du läsa mer om oss och vårt arbete för att skapa bra förutsättningar för eleverna.

måndag 2 september 2013

Hitler och ämnesintegration

Vi har nu gått vidare med Tysklands mellankrigstid på B-språket, vilket involverar mycket Hitler och rasbiologi. Detta väcker många tankar hos eleverna, och kanske extra mycket hos elever med svenska som andraspråk. Det är en tuff uppgift att se dem i ögonen och säga att "Jo, på den här tiden var en icke-arisk person inte mycket värd i mångas ögon". Det är ju den bittra sanningen, och det är en viktig sanning. Det är ett måste att bära med sig den delen in i framtiden, visa hur fel den är och se till att den inte upprepar sig. "Hur kunde Hitler göra så här, förstod han inte hur fel det var?" frågar de. Nej? Är det rätt svar, eller visste han det? Det spelar ingen roll hur många gånger man har läst om det eller fått det berättat för sig, det är lika fasansfullt obegripligt ändå.
Vi har plockat ut ord som finns i texten, för att de ska kunna ta till sig den och förstå. Därefter gjorde vi en mindmap och skrev text med egna ord. Att det är med deras egna ord är oerhört viktigt för att de verkligen ska förstå vad de läser. Att skriva sig till kunskap är en nyckel till förståelse. Därefter fick de läsa upp sin text högt. Jag tror att de fixar sitt prov med glans.
Samtidigt har vi påbörjat världskrigslitteratur i svenskan och svenska som andraspråk. Den här kursen kommer till stor del att knyta an till det eleverna arbetar med i SO:n, vilket förhoppningsvis gör att det blir ännu mer tydligt och sammanhängande. Kopplingen mellan historia och människoödena bakom ger mersmak till undervisningen. Om man vidare tittar på LGR11 ser man att integration det är ett utmärkt sätt att nå kraven både i SO och svenska/svenska som andraspråk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar